zaterdag 19 maart 2011

Tutorial: Taart met Kaarsjes kaart

Benodigdheden:

Cardstock: 14 cm x 29,6 cm (lengte A4 vel), 8,5 cm x 11 cm, 3,2 cm x 24 cm,
7,5 cm x 7,5 cm en nog extra cardstock voor de labels of oplegkaarten.

Scrappie: 13cm x 13,5 cm en 6,3 cm x 13,5 cm (2x), 3,5 cm x 6 cm (2x), 0,8 cm x 6 cm (2x), 0,8 cm x 3,5 cm (2x) en extra stukjes om te versieren.

Stukje mica afhankelijk van hoe groot je stansgat wordt, 6 verjaardags kaarsjes, lint, en versiersels die je wil gebruiken.


Pak je cardstock van 14x29,6 en ril dit op 6,8 cm, 13,6 cm en 16 cm.



Plak je scrappie van 13x13,5 cm op het rechter stuk van de kaart, het vierkante vlak dus. Ik ben het vergeten, maar misschien is het handiger om nu meteen een stuk lint onder je 
scrappie te plakken zodat je later je boekje kan sluiten ( ik heb het dus anders opgelost)


Omdat ik mijn lint vergeten was heb ik het helemaal rond om gedaan, plak je lint vast op deze twee delen van de kaart. Maar plak alleen in het midden van de vlakken een klein stukje tape. En niet op de vouw.




Plak nu de twee scrappies van 6,3x 13,5 cm op de linker twee vlakken van de kaart. Let op dat je dit doet aan de bovenkant van de kaart, dus vouw je kaart eerst tot een soort 
boekje.


Nu gaan we het taartje maken.
Maak een cirkel van cardstock, ik heb de nestabilitie gebruikt met een diameter van 7,1 cm, maak hem niet te groot anders past het niet op je kaart. Ook heb ik er een iets 
kleinere cirkel van scrappapier opgedaan maar dat hoeft natuurlijk niet.


Nu maken we de gaatjes voor de kaarsjes, hier kan je zelf mee spelen ik heb voor 6 kaarsjes gekozen, maar je kan natuurlijk ook 1 of 2 etc. doen. De gaatjes maak je zo breed als je kaarsjes zijn, dus dat is voor iedereen verschillend, mijn gaatjes tang was dus net te klein en ik heb mijn gaatjes met een schaartje iets groter moeten knippen. Ik heb op de achterkant met potlood getekend waar ik de kaarsjes hebben wil, ik heb een middenlijn getekend en met een geodriehoek, hoeken van 60° gemaakt. Het midden van de gaatjes wel op ongeveer 1cm van de rand houden.



Pak nu je strip cardstock van 3,2x24 cm. Meet van elke kant 0,6 cm en ril dat over de lange kant.




Knip nu allemaal v vormpjes langs de rand, aan beide kanten.



En als je de strip (zijkant van je taart) wil versieren doe dat dan nu. Ik heb bijvoorbeeld een rand met een Martha Stewart pons gemaakt.



Plak nu de strip op je taart rondje. De strip zal misschien iets te lang zijn maar dat knip je nu op maat af, zet de binnenkant waar de strip aan elkaar sluit extra vast met wat tape.



Nu gaan we het doosje maken, neem het cardstock van 8,5cmx11cm. Score met lange zijde boven op 1,3cm, 2,3cm, 8,7cm en 9,7cm



Draai je cardstock 90° en score dan op 1,3cm, 2,3cm, 6,2cm en 7,2cm.


Knip het nu verder als dat je op de volgende foto ziet. Hij ligt met de lange zijde aan de bovenkant.


Versier je doosje met de kleine reepjes scrappapier en stans er een raampje in en plak daar het mica achter. Je kan het doosje zo op de kaart plakken, dan heb je een van de stukjes scrappapier van 3,5cmx6cm niet nodig, als je maar wel zorgt dat bovenkant open kan. Ik vond het toch niet zo leuk dat ik bezig was ermee, dus toen heb ik eerst dat stukje scrappapier van 3,5cmx6cm in het doosje gedaan en hem toen pas op de kaart geplakt. 




Nu gaan we de taart en het doosje op de kaart plakken, gewoon even kijken hoe het leuk uitkomt. Plak het alleen niet te ver naar de achtervouw, omdat je kaart dan niet goed erachter blijft staan. 


Nu is het aan jezelf om hem helemaal leuk te gaan versieren. Let alleen wel op dat je op de bovenkant van de kaart de vouwlijn vrij laat want anders kan hij niet plat dicht en ook niet goed staan.



En dan hier nog enkel voorbeelden gemaakt door DT-leden.

Stempel: Bigsby's Gift




En ook Margret heeft voor ons een voorbeeld gemaakt.


Deze tutorial heeft Linda Dekker vertaald uit het engels en duits naar het nederlands.
Voor vragen kun je e-mailen naar hallokidoki@live.nl   

De originele tutorial van Kathrin vind je op het Stempeleinmaleins Blog.
Ook daar staan prachtige voorbeelden!

Wat een geweldige tutorial is dit weer! Dank je wel, Linda!
 En ooh zo leuk om te maken!
Veel succes!

Veel liefs,
Renata



                     

4 opmerkingen:

  1. Wat onzettend leuk gemaakt,en bedankt voor de duidelijke uitleg!

    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier was ik al een tijdje naar op zoek.Heel erg bedankt!

    groettjes,marika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super tutorial Linda!
    Bedankt voor het maken!

    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooie kaarten, en goede tutorial, ik ga meteen aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen