woensdag 8 september 2010

Tutorial Fotostudio maken

Mariska heeft een prachtige fotostudio gemaakt. Hoe ze dat gedaan heeft beschrijft ze hieronder op een eenvoudige manier!

Door Mariska:
Een aantal blog post geleden op mijn blog, schreef ik over mijn eigen gefabriceerde "studiootje" om mooie foto's van kaarten te kunnen maken. Inmiddels heb ik hem helemaal af en wil ik jullie even laten zien hoe ik foto's van de laatste twee kaartje op mijn blog heb gemaakt. Het is allemaal heel eenvoudig, simpel en niet onbelangrijk, erg goedkoop! Dus geen dure lichttenten, statieven en lampen maar alleen een kartonnen doos uit de supermarkt, overtrek (of patroon-)papier, een schaar, plakband en een bureaulampje bij Ikea of de Gamma en een lamp van 100 erin en natuurlijk een fototoestel, gewoon eenvoudig, zonder al te veel toeters of bellen.


Wat moet je doen?
Op de foto zie je goed dat ik de doos op zijn kant heb gelegd met de opening naar opzij. Je snijdt uit de boven- en beide zijkanten een groot kader. De onderkant houdt je dicht. De kaders voorzie je met plakband van overtrek- of patroonpapier (uit de fourniturenwinkel). De binnenkant beplak je met wit papier. Let er daarbij op dat je het papier tegen de achterkant niet strak in de hoek plakt maar rond laat lopen. Ik heb alleen een plakbandje aan de bovenzijde van het papier gedaan. Je bureaulamp met lampje van 100W zet je pal boven je studiootje; kaartje erin en fotograferen maar! Het is een beetje afhankelijk van je toestel of je de macrostand gebruikt of niet, ik werk er zelf niet mee. Wat ik wel doe is mijn camera instellen op lamplicht, dat geeft bij mij een mooi helder effect. Je kunt eventueel nog een klein driepootstatiefje gebruiken als je een niet al te vaste hand hebt.

Het idee voor deze studio heb ik van deze website. Mijn lampje kocht ik bij de Gamma voor 9,95 maar dit lampje van Ikea (5,99) kun je ook heel goed gebruiken. Het resultaat van de foto die op de foto hierboven in het studiootje staat, kun je hieronder zien. Mijn foto's bewerkt ik altijd in Photoshop maar je kunt natuurlijk ieder willekeurig fotobewerkingsprogramma gebruiken. Ik hoop dat jullie wat aan dit idee hebben!

Groetjes,
Mariska

Dank je wel Mariska voor je duidelijke uitleg en dat je dit met ons wilt delen!!

Hartelijke groet, Nicolet

2 opmerkingen:

  1. Super zeg, ga het eens uit proberen.

    gr.Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superidee!Ik ga ook maar eens op zoek naar een doos (en naar een plekje om die weg te stellen)

    groetjes,Marika

    BeantwoordenVerwijderen